Võlanõustamisteenus on sotsiaalhoolekande seaduse alusel kohaliku omavalitsuse üksuse korraldatav sotsiaalteenus, mille eesmärgiks on teenuse saaja majandusliku toimetuleku parendamine. Kuna võlanõustamisteenus on kohaliku omavalitsuse poolt korraldatav teenus, siis erineb teenusele saamine ja teenuse finantseerimine kohalikes omavalitsustes. On omavalitsusi, kellel on tööl professionaalne võlanõustaja, kuid on ka omavalitsusi, kes ostavad teenuse osutajatelt teenust sisse. Seega esimese asjana on mõistlik kontakteeruda enda elukohajärgse kohaliku omavalitsuse sotsiaalosakonnaga.
Teenuse hinna määrab võlanõustaja oma hinnakirjaga. Kui klient suunatakse nõustamisele läbi kohaliku omavalitsuse, siis võib sotsiaalosakond otsustada, et nad tasuvad kliendi nõustamise kulud kliendi eest ning teenus on kliendile tasuta. Kuna erinevad kohalikud omavalitsused on korraldanud suunamise ja teenuse vajaduse hindamise protsessi erinevalt, siis täpsema info ja juhendite saamiseks tuleb pöörduda kas oma elukohajärgse sotsiaaltöötaja poole või informeeri end kohaliku valla kodulehelt.
Sotsiaalhoolekande seaduse kohaselt on võlanõustamisteenuse eesmärgiks abistada isikut tema varalise olukorra kindlakstegemisel, võlausaldajatega läbirääkimiste pidamisel ja nõuete rahuldamisel, et vältida uute võlgnevuste tekkimist toimetulekuvõime parandamise kaudu ning lahendada muid võlgnevusega seotud probleeme. Võlanõustamisteenuse raames loetakse võlgnevuseks olukorda, kus isikule on esitatud nõue täita võlaõiguslikust suhtest või seadusest sissenõutavaks muutunud rahaline kohustus, mida isik ei ole võimeline iseseisvalt täitma. Võlanõustamisteenuse raames on võimalik tegeleda juba tekkinud võlgnevustega ning ennetada uute võlgnevuste tekkimist.
Võlanõustamisteenuse osutamisel lähtutakse eelkõige personaalsest ja kliendipõhisest lähenemisest.